Buddhisme kalles ofte
filosofi. Filosofi betyr, som mange sikkert vet, «kjærlighet til visdom».
Visdom, eller kunnskap, må erverves. En total og blind aksept av tradisjon og
vane kan ikke føre til ny kunnskap eller vekst. Spørsmål må stilles. Buddhismen
ville ikke eksistert om Buddha ikke stilte spørsmål ved sin livsstil som rik
prins, og deretter til de åndelig-filosofiske tradisjonene han oppsøkte i sin
jakt etter sannhet. En buddhist ser selvfølgelig Buddhas innsikter og tanker
som et fremskritt i historien. Andre filosofier, samt vitenskapelige
nyvinninger, har også kommet til fordi noen stilte spørsmål. En kritisk og
undersøkende holdning er essensiell i buddhismen. I den kjente Kalamasutta, som
dere kan lese mer om i et tidligere blogg-innlegg skrevet av Kåre, sier
Buddha:
Ikke
godta noe bare fordi det er skikk og bruk, eller tradisjon, eller bare fordi
folk sier det, og heller ikke ut fra hellige skrifter, antagelser eller dogmer;
heller ikke ut fra overfladisk resonnement eller tvilsomme filosoferinger;
heller ikke ut fra en annens tilsynelatende autoritet og heller ikke ut fra
respekt for en eller annen læremester.
En slik innstilling er
til stor hjelp i å avdekke undertrykkende mekanismer og lover.
Likestillingen av
likekjønnede forhold har kommet langt i deler av verden de siste tiårene. Dette
ville trolig ikke skjedd om homofile og bifile blindt godtok juridisk
diskriminering bare «fordi det skal være
sånn». Fra å tenke at ens kjærlighet og seksualitet er dårligere enn
andres, med påfølgende skamfølelse, har noen gått over til å spørre seg om det
virkelig er riktig at det er dårligere, om det er riktig å føle skam. Svaret på
det stilte spørsmålet ser ut til å være nei. Det er ikke dårligere og det er
ikke riktig å føle skam. Denne konklusjonen kan man komme til på flere måter,
men i buddhistisk forståelse kan man se det som følger.
Buddhismen lærer at de
tre usunne røttene hat, uvitenhet og begjær fører til dukkha, utilfredshet. Egentlig er alle tre interessante her. Hat
eller motvilje er noe mange homofile og bifile har vært utsatt for. Følelsen hat er egentlig vondest for den
som hater, men hatet kan lede en til
å utføre onde handlinger eller implementere diskriminerende lover mot
hat-objektet. Dette kan igjen føre til vonde følelser og motvilje hos den som
blir diskriminert, om ikke denne personen er en mester i å hente lykke
innenfra. Å hate er bortkastet tid, og et symptom på uvitenhet. Du kan lese mer om hvor teit hat er i et tidligere blogg-innlegg. Så kommer vi til begjæret som er mest sentralt her.
Begjær må forstås vidt, alt fra å ha lyst på en liten sjokoladebit til å ville
ligge med noen, eller til å ville ha penger eller en mektig posisjon. Årsakene
til at begjær leder til utilfredshet er mange. Man får ikke alltid det man vil
ha, og man blir derfor skuffet. Man stiller seg også i et avhengighetsforhold
til andre og verden, som da kan gi en det en vil ha, eller «avslå søknaden».
Men, selv om man er heldig og som regel får det man vil ha, blir man fort
desillusjonert. Ofte er følelsen av midlertidig tilfredsstillelse så kortvarig
at den ikke engang registreres. Men, det betyr jo ikke at det ikke gir noe. Men frasen «levde lykkelig i alle
sine dager» fra eventyrene er nettopp det; en eventyrfrase. Buddhismen lærer
likevel at det finnes en kilde til permanent lykke, men den kommer innenfra,
etter utviklingen av sinnet. Vi kaller det Nibbana (på pali) eller Nirvana (på
sanskrit). Da er de tre usunne røttene rykket opp. Derfor skal ordinerte,
munker og nonner, leve i sølibat. De bestreber seg på å nå lengst mulig på
veien. Da har det ikke noe å si om de er heterofile, bifile eller homofile. De
skal ikke ha sex uansett. For lekfolk, altså ikke-munker og ikke-nonner, er det
selvsagt ikke nødvendig å leve i sølibat.
Lekfolk prøver ofte å
praktisere de såkalte fem treningsreglene, som er noe av det nærmeste en vanlig
buddhist kommer plikt-etikk. En av disse er at vi ikke bør ha urette
sansenytelser. Urette sansenytelser er som regel forstått som utroskap, ifølge De Silva.
Buddhismen er opptatt
av hvordan sinnet fungerer, ettersom sinnet er stedet for Opplysning. I
meditasjon observerer man hvordan tanker kommer og går, hvordan følelser
oppstår og blir borte, hvordan ønsker kommer og går. Du kan også se at
begjær oppstår og blir borte, men ikke minst at objektet for begjæret, eller grådigheten, (i vid betydning)
skifter. Begjæret er altså ustadig. Men, det undersøkende tankesettet vi bør ha
kan rette seg mot begjæret som prosess og som fenomen. Da ser man at begjæret
likevel er noe ensartet. Selvfølgelig er det en viss forskjell på å merke at
magen rumler og visualisere en god middag, på den ene siden, og på det
seksuelle begjæret, på den andre. Men la oss nå snakke om forelskelse og
seksuelt begjær.
Når vi er forelsket
kretser tankene naturlig nok om den vi er forelsket i. Det blir overmåte viktig
å være sammen med denne personen. Kanskje får vi også en smule sjalusi. Vi kan
høre på klisjéfylte popsanger og virkelig føle med. Det taler til oss på en
sterk måte. Kanskje synger vi litt til. Vi kan relatere til romaner om
forelskelser både med godt og dårlig utfall. Den ulykkelige kjærligheten er
skremmende, men poetisk. Det er spennende. Spesielt i perioder er
populærkulturen fylt av forelskelse. Halve befolkningen er vel ikke forelsket
samtidig? Nei, men det er en sterk, allmenn, menneskelig følelse som mange kan
relatere til. Det griper. Og det er ganske enkelt fordi det er allment. Selv om våre begreper aldri
kan fange virkeligheten, har vi begreper for å gripe fenomener som for oss
fremstår som enhetlige, eller i nærheten av enhetlige. Og nettopp derfor har
forelskelsen et navn. Fordi vi legger en fellesbetydning i det. Det seksuelle
begjæret er også noe vi alle har, kanskje ved mindre vi er aseksuelle eller har
oppnådd Nibbana. Poenget er at forelskelse er forelskelse, seksuelt begjær er
seksuelt begjær. Vitenskapelig kan man beskrive hva som skjer i kroppen, hvilke
hormoner som trigges og hvordan de påvirker hverandre gjensidig.
«When you’re full of fire, what’s the object of your
desire?» spør electronicagruppen The Knife i sangen «Full of fire». Forelskelsen, justert etter grad, påvirker sinnet likt uavhengig av objektet for forelskelsen. Det samme med
det seksuelle begjæret. Det er ikke mer eller mindre rensende å tenke på kvinner
eller menn. Det er da også helt irrelevant hvem
det er som har et annet menneske i tankene. Akkurat som det er irrelevant om
det er Ola eller Kari som er happily in love, er det irrelevant om den
interessante personen heter Karl eller Oda. Om Ola er forelsket i Karl eller
Oda er ikke interessant. Poenget er at han er forelsket. Om han er interessert
i studenten Ida på 24 eller ingeniøren Oda på 26 har vi ikke noe med. Heller
ikke om det er regnskapsfører Karl som er den utkårede, har det noe å si. Det
kan trolig en hvilken som helst bifil person som har opplevd å være tiltrukket
av en mann og en kvinne bekrefte. Samme greia som skjer.
Hvem
som
er forelsket, altså om «hvem» er mann eller kvinne, er også uinteressant
fordi det er sinnet og tankene vi er opptatt av. Opplysning skjer i sinnet,
ikke i kjønnsorganer.
Hvis dere vil lese mer
om dette temaet anbefaler jeg artikkelen «Homosexuality and Theravada Buddhism»
av A.L. De Silva. Sjekk også langt foredrag av den kjente munken Ajahn Brahm om hvorfor kjønnsnøytralt ekteskap
bør innføres.
Nicolai
Bra skrevet. Liker The Knife-referansen. Jeg har et spørsmål(eller flere) knyttet opp mot buddhismen og dens "plikter". Har nemlig kommet opp i eksamen og fikk en relativt vanskelig oppgave:
SvarSlett"Vis likheter of forskjeller i religiøse plikter for menn og kvinner i islam og buddhismen. Hvilke verdier ligger til grunn i disse pliktene?"
Slik jeg forstår det, så finnes det ikke noen direkte plikter innenfor buddhismen, men derimot leveregler som man følger frivillig. Hvilke verdier har disse levereglene?
Jeg kan vel heller ikke dra inn meditasjon i denne oppgaven, da det ikke er en plikt. Hva tror du?
Det er også få forskjeller på munker og nonner, sett bort ifra at nonner har flere regler. Vet du om noen av disse reglene?
Og helt til slutt; har jeg oppfattet religionen riktig?